Nieuws Archief 2020

Archief nieuwsberichten 2020

28/09/2020 - Jouw mening telt! online enquête rond de evaluatieprocedure

We hoeven je heus niet uit te leggen welke invloed een evaluatie kan hebben op het verdere verloop van je loopbaan.

Als vakbond vinden wij het dan ook zeer belangrijk om even te polsen naar jouw ervaringen i.v.m. de evaluatie-procedure binnen ING.

Mogen we je daarom vragen om via deze link onze korte vragenlijst in te vullen. Het invullen duurt slechts enkele minuten.

Die paar minuten van jouw tijd zullen ons helpen om de evaluatieprocedure binnen ING door te lichten en om voorstellen te formuleren die kunnen leiden tot verbetering van dit proces.

We danken je alvast voor jouw tijd en feedback!

15/09/2020 - Syndicale Premie 2019

Ben je lid van ACV en heb je vorig jaar minstens 6 maanden in de bank gewerkt, dan heb ook jij recht op de syndicale premie van €35!

De stortingen gebeuren automatisch zodat je de premie in principe in de eerstvolgende dagen op jouw rekening zal zien toekomen. Heb je tegen eind september nog niets ontvangen, geef ons een seindje!

18/06/2020 - Feedback OR 

Twee weken terug hebben we met het gemeenschappelijk vakbondsfront in een brief aan de werkgever gevraagd om enkele belangrijke dossiers ten gronde te bespreken en dringend duidelijkheid te scheppen. We denken hierbij vooral aan de toekomst van de bank, het heropenen van kantoren en de ‘Never Ending Story’ rond KYC.

 

Klik hier om alvast een samenvatting van het belangrijkste nieuws, de aanpassingen en verduidelijkingen die op de Ondernemingsraad van 18 juni werden voorgesteld.

Voor alle duidelijkheid: dit is niet ons verhaal, maar de voorstelling van de werkgever. Onze reacties hierop volgen nog…

15/06/2020 - Juni, mag het iets meer zijn? 

Deze maand staat niet enkel in het teken van de verdere versoepeling van de Corona-maatregelen en de opstart van Back to Office. In de maand juni mogen we traditioneel ook een paar extraatjes verwachten en zijn er enkele to do’s die we niet uit het oog mogen verliezen. Hier een handig overzichtje:

 

Extraatjes

Dubbel vakantiegeld: Op 26 juni zal het dubbel vakantiegeld worden uitbetaald. Dit komt neer op 92% van het bruto maandloon van de maand juni. Alle info (o.a. fiscale afhoudingen) kan je terugvinden op People Services.

Sport- en Cultuurcheques: elk jaar krijgen we in juni ook Sport- en Cultuurcheques ter waarde van € 100. De cheques zullen eind juni door Sodexo rechtstreeks naar het thuisadres worden opgestuurd. Surf naar de site van Sodexo4You om uit te zoeken waar je de cheques overal kan gebruiken.

Extra éénmalige premie: In kader van de koopkracht hadden we voor dit jaar een extra premie vastgelegd, op voorwaarde dat we met z’n allen ons papiergebruik zouden verminderen. De voorziene premie van € 235 bruto (pro-rata arbeidsprestaties) zal eind van de maand op de rekening worden gestort. Je mag rekenen op een goeie € 200 netto.

 

Aandachtspunten

Terugbetaling pensioensparen: Als je eind vorig jaar in het Flexible Reward Plan voor het voordeel ‘Terugbetaling Pensioensparen’ hebt gekozen, vergeet dat niet om nog deze maand het fiscaal attest van je pensioensparen op te laden op de HR Pagina! Doe je dit niet, dan gaan de maandelijkse bijdragen die nu worden afgehouden (zie 2e pagina van de loonfiche) niets opleveren!!

Fietsen: Wens je een nieuwe fiets te bestellen? Het Flexible Reward Plan voor Bikes staat nog open tot 24 juni!

Thuiswerk: Vergeet ook niet om jouw thuiswerkdagen in te brengen in DOTS, zodat deze nog kunnen verwerkt worden in de uitbetaling van eind juni.

04/06/2020 - Hoe ervaar jij het werken met de Corona-maatregelen? 

Een paar weken terug hebben we een oproep gedaan om onze online enquête in te vullen, zodat we in kaart kunnen brengen wat onze leden belangrijk vinden. 

We mogen enerzijds enthousiast zijn over het feit dat zoveel collega’s de moeite hebben gedaan om ons feedback te geven, want een responsratio van ruim 65% is zeldzaam! Anderzijds toont dit ook aan dat het geen evidente situatie is en iedereen toch zijn bezorgdheden heeft. 

Het is nu aan ons, ACV Puls, om alle bezorgdheden en suggesties te bundelen en er mee aan de slag te gaan. Klik hier voor een volledig overzicht van de resultaten, met bijhorende grafieken.

Graag geven we hier in een notendop toch al enkele belangrijke vaststellingen waarmee we verder aan de slag willen gaan

  • Alhoewel heel wat collega’s het moeilijk hebben met de duurtijd van de maatregelen, valt het thuiswerken toch goed mee. De grootste pijnpunten zijn hier IT (soft- en hardware, maar ook ergonomie), de work-life balans (zowel structuur, deconnectie als kinderopvang) en het gemis aan informeel/sociaal contact met de collega’s. Daarnaast is het ook niet evident om vanop afstand commerciële resultaten te boeken.
  • Op langere termijn zien veel collega’s een uitgebreidere combinatie van thuiswerk afgewisseld met enkele dagen op kantoor wel zitten. Om dit te faciliteren zullen we nieuwe afspraken moeten bespreken met de werkgever om een stevige basis vast te leggen en misbruik te vermijden.
  • Minder nieuw zijn helaas de blijvende klachten over werkdruk en personeelstekort op vele plaatsen. Door het extra werk dat COVID19 met zich heeft meegebracht en de blijvende druk van KYC is er op dat vlak helaas nog geen beterschap.
  • Wat na de Corona-maatregelen? hier blijft vooral de bezorgdheid rond de toekomst van het kantorennet en nieuwe herstructureringen het scherpst aanwezig. Een bezorgdheid die we met z’n allen al langer delen want voor de werkgever was het Think Forward Plan van 2016 geen einddoel…

We hebben jouw stem gehoord, waarvoor dank! De resultaten zullen voor ons een nuttige bron vormen bij de besprekingen over het nieuwe werken. Een onderwerp dat in de nabije toekomst zeker op tafel zal komen te liggen.

We houden jullie verder op de hoogte...

29/05/2020 - Voorjaarsopening Flexible Reward Plan - Bikes 

Eindelijk is het zover, met dit mooie weer was het al lang aan het kriebelen. Het lag zeker niet aan ACV Puls dat je zo lang moest wachten om een fiets te kunnen bestellen…

 

De keuzeperiode startte op 28 mei en loopt af op 24 juni. Wacht niet tot het laatste moment om je keuze te maken. En let op: deze keuzeperiode geldt alleen voor fietsen. Als je nu geen fiets wenst te bestellen, dan hoef je niets te doen.

 

Alle details vind je terug op het People Services portal of op de site van partner Ctec.

 

Wat is er nieuw?

 

  • Vanaf nu kan je ook een speed pedelec. Het budget daarvoor is opgetrokken tot maximum € 7.000 voor fiets + accessoires, BTW inbegrepen. Voor de andere fietsen blijft het budget € 5.000.
  • Er wordt gewerkt met een real-time budget, dus het beschikbare Flex Budget van de maand waarin je bestelt.
  • Er wordt ook een meer concurrentiële verzekering voor diefstal en total loss. Je ontvangt in dat geval een voucher om een nieuwe fiets aan te schaffen. De premie hiervan bedraagt € 2,42 per maand en wordt aangerekend op het Flex Budget.
    Heb je reeds een Flex Bike? Dan zal je éénmalig de keuze krijgen om deze nieuwe verzekering ook aan jouw Flex Bike te koppelen.

 

Wij raden je aan om zeker ook eerst de Flex Bike Policy even door te nemen. Als je een bestelling overweegt neem je vervolgens best contact op met het Ctec-verkooppunt om samen de keuze te finaliseren.


Heb je nog vragen? contacteer ons!

27/05/2020 - Denkt ING aan een aanpassing van zijn operationeel model? 

Ja natuurlijk, wat had je anders verwacht..

Lees ons volledig antwoord...

07/05/2020 - Corona-maatregelen : Back to Office plan 

Vandaag werd de ‘back to office’-strategie in de Ondernemingsraad en de CPBW’s besproken.

Ondertussen werden er dus concretere plannen uitgewerkt om een gedeeltelijke terugkeer naar het kantoor mogelijk te maken. Voor de details verwijzen we naar de rubriek ‘Corona-way of working op intranet, waar je steeds de recentste informatie kan terugvinden.

Algemeen kunnen we stellen dat de opstart in 3 fases zal gebeuren.

  • Vanaf volgende week wordt gestart met een voorbereidende fase (o.a. verdeling van de teams in 3 sub-groepen en vrijwilligers voor de pilootfase).
  • Tussen 18 mei en 8 juni wordt een test-fase ingelast voor de terugkeer naar de grote gebouwen en zullen de openingsuren van de operationele kantoren worden uitgebreid.
  • Vanaf 8 juni zal er in de grote gebouwen met een rotatiesysteem worden gewerkt, waarbij 1 week werken in het gebouw en 2 weken thuiswerk de basis zullen vormen.

Kijk ook naar de bijgewerkte Q&A Corona die regelmatig wordt aangepast. Ondertussen werd er ook meer informatie over het Corona-ouderschapsverlof toegevoegd.

Heb je zelf nog vragen, aarzel zeker niet om ons te contacteren!

04/05/2020 - Corona-ouderschapsverlof 

De Ministerraad heeft beslist om het Corona-ouderschapsverlof in te voeren voor de maanden mei en juni. Wij zijn verheugd om jullie te kunnen melden dat de werkgever onze vraag om hier mee in te stappen heeft ingewilligd, dit was immers de eerste vereiste.

Dit verlof laat het toe aan werknemers, die ten minste 1 maand verbonden zijn door een arbeidsovereenkomst met hun werkgever, hun arbeidsprestaties tijdelijk te verminderen in functie van de opvang voor de kinderen. Voor de details verwijzen we naar de communicatie van de bank alsook het beknopte overzicht van ACV Puls.

Je kunt dit verlof opvragen onder de vorm van een 1/5e onderbreking als je voltijds werkt of als halftijdse onderbreking als je minstens 75% werkt. De onderbrekingsuitkeringen zijn tevens 25% hoger dan voor het gewone ouderschapsverlof (zie tabel in de bijlage).

Kijk ook naar de bijgewerkte Q&A Corona die regelmatig wordt aangepast. Ondertussen werd er ook meer informatie over het Corona-ouderschapsverlof toegevoegd.

11/05/2020 - Hoe ervaar jij het werken met de Corona-maatregelen? 

Het corona-virus laat niemand onberoerd in deze rare tijden. We moeten al twee maanden noodgedwongen onze leef- en werkwijze aanpassen en dat begint te wegen.

Daarom willen we met de ploeg van ACV Puls graag weten hoe het met jou gaat en wat jij belangrijk vindt. Zo kunnen we ook jouw bekommernissen meenemen tijdens de verdere besprekingen met de werkgever.

Vandaag kunnen we helaas niet rondgaan op de werkvloer om de feedback van de collega’s te vragen. Wat we wel kunnen is zoveel mogelijk informatie verzamelen via deze korte bevraging.

Met enkele minuten van jouw tijd help je ons aan de nodige feedback! Aarzel dus niet en doe het meteen.

Alvast dikke merci!

20/02/2020 - CEO Ralph Hamers verlaat de ING Groep 

Nieuwe uitdaging? Of kiest de grijpgrage man alweer voor eigen profijt?

Ralph Hamers verlaat ING. Waarschijnlijk niet helemaal onverwacht, want het deed al langer de ronde in de wandelgangen: "hoe lang zal Hamers het nog trekken in de ING groep", of misschien eerder: "hoe lang wil de ING groep die man nog als trekker". 

01/01/2020 - Nieuwe website

Op vraag van vele militanten en collega's is hij er eindelijk: onze nieuwe ACV Puls@ING website. 

Het is er eentje in ontwikkeling, dus alle feedback is welkom. Zo kunnen we hem aanvullen met al de informatie waar jullie nood aan hebben. Feedback geven